اگر خواستار این هستید که توانایی خود را برای پرداختن بهای یادگیری، افزایش دهید و خود را برای تغییر و رشد و اصلاح آماده کنید، لازم است کار های زیر را انجام دهید:

 

   خود را نغییر دهید

جان ماکسول می گوید: زمانی که کار من بیشتر، دادن مشاوره ازدواج به زوج ها بود، دریافتم اغلب مردم با این نیت وارد این جلسات مشاوره می شوند که شاهد تغییر طرف مقابل خود باشند. معتقدم این یکی از خصلت های انسان است که همواره به دنبال نقص های دیگران است و عیب های خود را ناچیز و کم اهمیت می شمارد اما هیچکس به این ترتیب نمی تواند روابطش را بهبود ببخشد. تونی اِوانس می نویسد:

اگر خواهان دنیایی بهتر هستید،

تشکیل شده از ملت هایی بهتر،

متشکل از دولت هایی بهتر،

مملو از کشور هایی بهتر،

متشکل از همسایگی های بهتر

که خانواده های بهتری در آن ساکن شده باشند،

باید ابتدا از خود شروع کنید و انسان بهتری بشوید.

 

 

اگر می خواهید در زندگی زناشویی خود شاهد تغییر مثبتی باشید، از گشتن به دنبال آدم بهتر دست بردارید و خود آدم بهتری بشوید. اگر میخواهید شاهد تغییر مثبت در شغل خود باشید نیز چنین است و اگر تغییر دادن خود سخت و طاقت فرسا به نظر میرسد، از نغییرات کوچک شروع کنید. پروفسور آرد مارکمَن، استاد روانشناسی دانشگاه دِنوِر می گوید: «موفقیت زمانی حاصل می شود که بفهمیم با ایجاد تغییراتی هرچند کوچک در خودمان، می توانیم تغییرات مثبت بزرگی ایجاد کنیم.» این اصل فقط درمورد زوج ها صادق نیست بلکه درمورد تمام کسانی که خواهان ایجاد تغییر هستند، صحت دارد. بنابر این اگر می خواهید تغییراتی بزرگ ایجاد کنید، از تغییرات کوچیک آغاز کنید.

 

   طرز فکر خود را تغییر دهید

سالها پیش ساموئل جانسون اظهار کرده بود: «کسی که اطلاعات فراوانی راجع به طبیعت بشر ندارد، اگر بخواهد با تغییر دادن هرچیزی بجز ذات خود به شادی دست یابد، تلاشش بیهوده بوده و عمرش را هدر داده است و با این کار غصه هایی را که در صدد برطرف کردنشان بوده چند برابر میکند.»

تلاش برای تغییر دادن دیگران تلاش بیهوده ای است. هیچکس نمی تواند دیگری را عوض کند. شما زمان خود را به غصه خوردن و اندوه برای افرادی که به رشد و پیشرفت تمایلی نشان نمی دهند میگذرانید. بارها امیدوار می شوید که بالاخره اوضاع تغییر خواهد کرد ولی باز نا امید می شوید. واقعیت این است که اگر برای تغییر چیزی بکوشید که از کنترلتان خارج باشد، سر انجام نا امید خواهید شد. چرا؟ چون زمانی که سعی می کنید چیزی خارج از کنترلتان را تغییر دهید، به تدریج کنترل چیز هایی را نیز که در درون خود می توانید تغییر بدهید از دست می دهید. زیرا حواس خود را روی موضوع درستی متمرکز نکرده اید و این درباره ی اغلب انسان ها صادق است. این دامی است که باید از آن اجتناب کنیم.

 

 

راه حل چیست؟ تغییر دادن طرز تفکر خودمان. این کاملا در کنترل خودمان است و زیبایی اش این است که این مسئله ممکن است عامل مهمی در تغییر زندگی مان در جهت مثبت باشد. ما با کنترل نگرش خود و انتخاب طرز فکر درست، می توانیم تاثیرات منفی اطرافیان و کسانی که نگرش منفی و نادرست دارند را تغییر دهیم. زمانی که کسی در زندگی مان هست که تغییر نمی کند، ما می توانیم خودمان دست به کار شویم و به محض اینکه موانع را دیدیم، فرصت ها را نیز ببینیم. سخنران و نویسنده بزرگ، وین دایر خبر عالی میدهد و میگوید:«زمانی که نوع نگاه خود به چیز های مختلف را تغییر دهید، درواقع آن چیز ها هم شروع میکنند به تغییر.»

 

   تصمیم بگیرید که متفاوت از آدم های معمولی زندگی کنید

از سوالات بسیار مهم زندگی این است: «من کیستم؟» اما مهمتر از آن، این سوال است: «چه کسی خواهم شد؟» برای اینکه پاسخ رضایت بخشی به این سوال بدهیم، باید یک چشم مان به جایی باشد که هستیم و یک چشم مان به جایی که خواهیم بود. این دیدگاه ما را به خودمان می شناساند. اما اغلب مردم این کار را نمی کنند. آنها یک چشم شان به جایی است که بوده اند و یک چشم شان به جایی که هم اکنون هستند. برخی از مردم حتی تا این حد هم خود را ارزیابی نمی کنند. به هرحال برای اینکه بدانید چه کسی خواهید شد، نه تنها لازم است بدانید که هم اکنون کجا هستید، بلکه باید بدانید به کجا می روید و برای رسیدن به آنجا، چطور باید خود را تغییر دهید.

                 از مهم ترین سوالات زندگی این است: «من کیستم؟»

                 اما مهمتر از آن این سوال است: «چه کسی خواهم شد؟»

اگر تصمیم گرفته اید تغییر کنید و زندگی تان فراتر از زندگی عادی باشد، بدانید که لازم است در همان حال که به جلو می نگرید، به شیوه ای متفاوت عمل کنید. شما باید:

   متفاوت فکر کنید

انسان های موفق، درباره مشکلات خود واقع بین هستند. و راه هایی مثبت برای پیش رفتن در زندگی پیدا می کنند. آنها می دانند که امید راهکار نیست.

   احساسات خود را به شیوه ای متفاوت کنترل کنید

انسان های موفق به احساساتشان اجازه نمی دهند تعیین کننده رفتار آنها باشد. آنها احساسات خود را کنترل میکنند و بنابراین می توانند آنچه لازم است انجام دهند تا رشد کنند و به تعالی برسند.

   عملکردی متفاوت داشته باشید

انسان های موفق دو کار انجام می دهند که بقیه مردم انجام نمی دهند: آنها کاری را که آغاز کرده اند به پایان می رسانند و درنتیجه عادت می کنند کارهایی را انجام دهند که انسان های نا موفق انجامشان نمی دهند. احتمالا این جمله را شنیده اید: «اگر خواهان چیزی باشید که هرگز نداشته اید، باید کارهایی را بکنید که هرگز انجام نداده اید.» بنابر این می توان گفت اگر میخواهید آدمی باشید که قبلا هرگز آن گونه نبوده اید، باید کارهایی انجام دهید که پیش از این هرگز انجام نداده اید. این بدان معناست که آنچه هر روز انجام می دهید، تغییر دهید. راز موفقیت را می توان در کار ها و عادات روزانه جُست. آدم های معمولی توان این را ندارند که هر روز کارهای اضافی و فوق العاده انجام دهند تا همواره رشد و تغییر کنند.

برگرفته از آموزه های جان مکسول

 

سخن پایانی اینکه تنها دانستن کافی نیست. چیزی درون تو باید تغییر کند. تا نشوی نمی شود و تا نروی نمی رسی و تنها کارهایی انجام میشوند که شروع شده اند.